Tre skäl till att alla älskar Black Friday – och därför bör du vara med

16 oktober, 2018

Du kanske tänker ”ska jag lägga ner massor av arbete och sänka mina priser för att sälja mer i min e-handel under en dag – bara för att alla andra gör det?”. Svaren på de tre frågorna är: Ja, ja och ja. Men läs vidare för en mer ingående förklaring till varför, och vår tes om vad det är som gör att kunderna älskar Black Friday.

Precis som så många andra kommersiella högtider kommer Black Friday från USA. Black Friday är dels startskotten för julhandeln, dels starkt kopplat till den stora amerikanska helgdagen Thanksgiving; en ledig dag för jänkarna där shopping är en självklar del av dagordningen.

Själva begreppet Black Friday lär grunda sig i att det är då handlarnas siffror inte är röda längre. Fram till nu har man alltså under året jobbat på minus. Men i och med amerikanarnas ledighet, den antågande julen och att handlarna kraftigt sänker priserna under just denna helg ökar försäljningsvolymerna stort och sifforna blir svarta igen. 

Men vad är det då som får folk att vilja handla just denna dag?

Det finns primärt tre anledningar till att Black Friday är så populärt bland kunderna som du bör ha koll på:

  1. För det första (och kanske det mest självklara) är priserna. Alla älskar att fynda och bara vetskapen om att det finns möjlighet att göra en bra affär får människor att tappa besinningen. Som handlare är det därför viktigt att faktiskt märkbart reducera priserna på antingen utvalda artiklar alternativt erbjuda en procentsats på delar av eller hela sortimentet.
  2. För det andra är det nära jul. Black Friday infaller den fjärde fredagen i november, vilket innebär att det är cirka en månad kvar till julafton – gåvans högtid framför andra. Julhandeln sätter fart på allvar. Det i kombination med punkt nummer ett gör att många handlare slår försäljningsrekord under denna helg.
  3. För det tredje: Sist men absolut inte minst är den begränsade tiden som Black Friday pågår. Visst, perioden förlängs av vissa handlare med ”Black Week” och i vissa branscher också med den efterföljande måndagen ("Cyber Monday") – då man också ser fina försäljningssiffror – men det finns en risk att man urvattnar konceptet om det sträcker ut sig ännu längre. Besökarens vetskap om att en kampanj är tidsbegränsad påverkar alltid köpbeslutet, och i detta fall enormt då det är allmänt känt hur länge de låga priserna gäller.

Varför är det så viktigt för handlare att vara en del av Black Friday?

Black Friday är inte bara en dag där du har chansen till stora kassaflöden och att frigöra plats på lagret. Det är väldigt många kunder som är ute och surfar överlag, vilket innebär ökade möjligheter till att knyta band till nya kunder. Du har chansen att imponera med utbud, service och lojalitetsprogram. Att skapa kundrelationer som varar ända fram till påska (och förhoppningsvis ännu längre).

Det som kan uppfattas som lite trist med Black Friday, speciellt bland handlarna är att det i stort sett inte är frivilligt längre om man ska delta eller inte – det är på många sätt redan en hygienfaktor och ett måste för att ta en plats top-of-mind hos kunderna. 

Besökare och kunder räknar redan iskallt med en saftig rabatt och hittar de inte det så går de vidare. Självklart är det inget måste att delta, men du kan tappa försäljning den aktuella dagen om du avstår från att erbjuda något. Så vår rekommendation från Jetshop är att vara en del av Black Friday. Gå all in och se det som ett ypperligt tillfälle att expandera din kundbas.

Men det är mycket att göra och förbereda, så sitt inte och vänta! 

Missa inte fortsättningen på våra Black Friday-tips

I nästa del i vår Black Friday-serie tipsar Maria Gustavsson, en av Jetshops eminenta Customer Success Managers, om hur du bör tänka och planera dina kampanjer kring Black Friday.

Lycka till med försäljningen!

––

Pst! Visste du att uttrycket Black Friday har en dyster historia?

Black Friday är köpglädjens stora dag, men själva ordet har en mörk historia och finns myntas första gången i USA under andra halvan av 1800-talet. Två herrar vid namn Jay Gould och Jim Fisk hade bestämt sig för att köpa upp så mycket av det amerikanska guldet de bara kunde. Planen var att senare sälja med astronomisk vinst när tillgången sjönk och priset steg. Planen resulterade i en stor börskrasch den 24 september 1869. Den drabbade hela befolkningen, från bönder till överhet. Börskraschen har dock – bortsett från namnet –  inget med dagens shoppingfrossa att göra.

>> Läs ocksåFyra tips på hur du maximerar din försäljning inför Black Friday